Vznik - trvání - zanikání, jsoucno​ ​

Úvod do zasvědcení:

Zrozením (spojením vůle oddělených existencí) vyvstává celistvost (dítě, či jablko ..), smyslu a účelu nerozlišená, neurčená, v možnostech neukončená, všepotenciální, jevící se jako oddělené bytí, u člověka mnímající se skrze smysly coby hmota – já (vyvstalé z předchozí žady zrození – úmyslem otce, matky a stavem připravenosti ducha – sjednocené, odevzdané vůle obou navzájem, manifestovaného dotekem (třením, spojením těl),  započne fyzické vznikání a do projevení vstupuje člověk v procesu stávání se takto:

Stávání se. Tělem, později rovněž rozumem je poznávána odlišná interakce těla na bolest a slast. Tělo bez našeho přičinění rozlišuje bolest a slast, vzniká tendence těla oddělit se od bolesti. Rozum ‚já‘ registruje a vnímá emotivní proces uskutečňující rozhodnutí, pohybem bolest pomíjí. Rozum rozliší spásný pohyb, uloží jej coby švůj’, a  od této chvíle se již pomyslně rozhoduji rozhodovat, rozhodování věnuji věnuji slasti odtržením se poznaným spásným pohybem od bolesti, na rozhodnutí lpím, lpím na rozhodování, lpím na spásném pohybu. Stal jsem se uskutečňujícím slast. (např. křikem, pláčem apod.) Nyní jsem nevědomně zrozen, nevědomě se stanuvší lpícím, díky duálnímu principu dělím celistvost (v celku nevnímatelnou) na první rozlišitelné fragmenty, z vnímání bolesti a slasti volím slast stotožňuji se s procesem poznávání skrze výběr, dualitu, začínám utvářet “život” dělením celistvosti skrze bolest a slast na protiklady. V podstatě je tak (prio mne nevědomě) skrze působení podstaty bytí zahájen proces rozlišení, hodnocení a rozhodování,  které si v nyní neuvědomuji, je však nepozorovanou věčnou podstatou vziku budoucích stavů i možností. Pozornost nevědomého já je nyní karmicky zaměřena na smyslové interakce, stav slasti je dobrý vz bolesti je zlý. Dobro a zlo. Kde se doposud nachází nějaký otec, teta, dítě, Emil, Viči, Marek, matka, učitel, básník, politik, Janek. Marcela,, Kamila, manžel, manželka … či jak jak se co, či kdo  zve?

Nyní je tedy tělem rozlišována odlišná interakce na bolest a slast a nevědomě v rozumu aktivováno – mohu volit, chtít, rozhodovat se, projevovat chtění. Chtíč aktivuje uskutečnění.  Rozlišuji pocit libosti, či nelibosti dosažený chtěním, od pocitu nelibosti (zklamání), či libosti dosažený nechtěním. Přáním se odděluji od nelibých pocitů. Věnuji se rozhodnutí pro libé pocity, na rozhodnutí lpím a chci ho. Nyní jsem zrozen, stanuvší se, lpícím, žádostivým po pocitech libosti, zaměřuji pozornost na odlišné interakce rozhodování a chtění a pocitů, vně se učím ovládat stavy slasti a libosti, nevědomně, vnitřně se aktivuji kvality bytí – přání, rozhodování, vůle …. (sktze lpění, chtění, pocity – to nyní jsem) ……… se rozvíjí vlastnosti a schopnosti ‚já jsem‚ do sebelásky …. atd. …

Apriorní (metodické) pokračování nemá smysl, udržení pozornosti na větvícím se obraze výkladu není analitickému, ještě zamlžému rozumu dáno, vede jej do cyklických odkazů. Je však možné obraz výkladu spatřit pomocí analogií, kde daný rozum, vnímající subjekt, už vysvětlení rozvíjí v obrazech poznaných jeho vlastní zkušeností (životem). Další výklad je tedy smysluplný individuálním předáním, jeden skrze druhého ve vzájemném odevzdání se, či samozřemě nasměrováním pozornosti již indiferentní mysli – zřením.

 

Rozum - kvalita vnímání a uvědomování si bytí, vývoj poznání ​ ​

Úvod do zasvědcení: 

10 utvářejících kvalit (sefir, světel poznání) a 32 utvářejících pohybů (cest) je tkzv. Strom života. Je nejběžněji užívaným nástrojem demonstrace mentálního obrazu rozlišení vznikání, trvání, zanikání a jsoucna. Avšak i nepatrná účelovost pohledu na svět (v pozornosti) neumožňuje do poznání ‚Stromu věčného života’ vstoupit.

Je potřeba si uvědomit, že pozornost na mentální obraz je polovinou kvality uvědomování, kdy druhou polovinu tvoří vlastní životní zkušenost – vnímání, avšak vnímání oproštěné od suběktivity, cíle, účelu. Tato podmínka chápání obrazu stromu života, umožňuje zasvědcení pouze zřivcům, lidem, kteří ve stavech mysli vystupují z duality do transcendence jediného JÁ. Těm pak může sloužit jako pomůcka demontrace, pro vysvětlení konktétní situace toho, co, či kdo si vysvětlení nějaké situace žádá. Studentům, nacházejícím se na sefiře Dalet (Daat, Poznání) slouží jako tělo, do kterého vrůstají, kterým se nestávají, nýbrž kterým ve skutečnosti byli, jsou i na věky budou (vědomě, či nevědomě). V tomto těle, připraveném v člověku, do kterého se dospělý člověk může ze sebe zrodit, je pak překročen fenomén vznikání – čas, trvání i smrt a realizována vědomá věčnost (stav Buddha během i po skončení trvání těla).

Jsi li zvažujícím studia nad přírodou, jsi právě a nevyhnutelně na pomyslné úrovni Dalet. Smysl tvému životu již neposkytují hmotné, či mentální nástroje vlastního uspořádávání poměrů světa, /nedává ti smysl uspořádávat svět podle vlastních představ/, jsou uspokojijící, nikoliv smysluplné, jsi nutkavě veden poznat představu skutečného tvůrce.

Díváš se na strom života, v nevinnosti touhy čirého poznání a dorůstáš do vůle, v pravdě vyjádřené Jadžurvédou: „Intelektem, jež zástupy bohů i předkové ctí, tím nme nyní bystrým učiň“

Z horních pater poznání pak k uvedenému recituje Hymnus o stvoření světa (Násadíja súkta):“Nebylo jsoucna ani nejsoucna tehdy, nebylo vzdušného prostoru ani nebe nad ním. Co se hýbalo? Kde? Kdo k ochraně bděl? Byla to voda, hluboká, nesmírná?Nebylo smrti, nesmrtelnosti v onen čas, nebylo stopy po noci a dni. Samo sebou jen „to“ bez dechu dýchalo. Mimo to nic nebylo jiného.Tma byla na počátku, pokrytá tmou, v ní toto vše jako nerozlišená spousta vod. Tam zárodek zahalen v prázdnotu hluchou – to jediné povstalo mocí tvůrčího vznícení.V něm se nejdříve zrodila touha – to byl první výron mysli. V srdci hledajíce rozvážně moudří, v nejsoucnu nalezli odůvodnění jsoucna.” Rgvéda 10.129.1–4 (překlad O. Friš)

tři pilíře interakcí ​ ​

Vztah člověka s čímkoliv a kýmkoliv může být zakoušen na třech možných vývojových linkách, a to podle kvality, zřizovatele, která vztah uspořádává. Důvodem vztahu je interakce na přání – zažívání a uvědomování si jeho působení, posléze rozlišení příčinnosti projevů, a skrze reakce rozlišení jejich vlastností kvalit. Smyslovým vnímáním lze rozlišit tři působící kvality, vědomí (cit, srdce), podvědomí (touha, vášeň) a rozum (chtíč, žádostivost). Cit a touha vytváří scénu poznání, rozum je ve vztahu sebeúčelný, je poznávajícím scény poznání. Pro tento popis omezím motiv touhy na reprodukci, sebezachování, prožívání a uvědomování. Motivem účasti citu je zakoušení a rozlišení kvalit sounáležitosti (náležení jsoucímu), sebeobětováním (oběť – coby vroucí objetí s objektem pozornosti). Motivem účast rozumu  ve vztahu je poznávání, rozlišování a uvědomování si – nejprve vnějších, smysly rozlišitelných okolností, později mentálních, v mentálních pojmech a obrazech rozlišitelných okolností, a nakonec citových, v nevinném poznání rozlišitelných okolností.

Vztah rozumu projevuje v krajnostech stav miluji/nenávidím (hodnocení), vztah touhy živost/ochablost (vášeň), stavovým projevem citu je láska (zde absentuje stav duality, neboť mizí vztah objekt-suběkt) 

Je li v rozumu nerozlišiena uspořádávající kvalita,  jde vztah vždy procesem vzplanutí – zakoušení – využití – vychladnutí. Vztah poplatný sebeúčelovosti rozumu, či účelovosti touhy je také účolovostí vymezen a omezen, v jiných oblastech neplodný, chybný, neplodnost a chybovost zakoušející. Takový  vztah je opakován a realizován, dokud nedojde zakoušejícími k rozlišení a poznání neplodnosti a nenaplněnosti (chybovosti). Tyto, každému známé nenaplněné vztahy zakoušíme v naději na vztah vedený citem – láskou, kterou každý člověk alespoň jedenkrát, bez vědomého přičinění v životě zakouší. A právě pro dostupnost této zkušenosti každým mohu nyní nasměrovat pozornost k pohledu na poznatelné vlastnosti jsoucna, v lásce se vždy a věčně projevující bez ohledu a rozlišení jména, prostředí, pohlaví, stavu, gramotnosti, schopností, věku atd. – bez ohledu na vše vnější i vnitřní pomíjivé. Můžeš si nyní, jako divák promítat vztah tebou prožité lásky a všimnout si, že:

  • každému tvému stavu plnosti a spokojenosti předcházela sebeneúčelnost a nepozornost k vlastnímu prospěchu, zároveň jsi ale, z nevysvětlitelných důvodů, partnerovi věnoval celý potenciál sebe a skrze sebe realizoval jeho prospěch (jeho chtíč, touhy či cit) podle toho, kterému pilíři zájmu partner právě věnoval pozornost. 
  • prostředky a způsob realizace a interakce nezvažuješ, nehodnotíš, neopíráš se o přesvědčení, dohody a představy (pomíjivé kvality), nýbrž následuješ „vnitřní vedení“ jakési neúplné, avšak volností naplněné obrazné pokyny, vztahující se jen a pouze k aktuánímu pohledu, kroku (aproximace) v jediném existujícím, hlubokém „nyní“. Tvá koncentrace na toto „řešení v nyní“ tě zcela oprostila od vnímání ostatních okolností světa, událostí atd.. (ostatní mluví a činí, aniž by jsi měl potřebu vnímat) Zároveň, takto vnitřně veden, je tebou rozhodováno souladně s tvůrčími projevy nejen ve vztahu k pozornosti, ale i k okolnostem, ze kterých vztah vyrůstá. 
  • tvá rozhodování neprovází “vzdor” a ”pochybnost” Neprcháš před nečím, či od něčeho (svíravého, strašného), nýbrž, ve tvém vjemu, do vědomí vstupujícího pohledem, zvukem, dotykem, čichem, či pozorností  je zvláštní jasnost věnovaná sounáležitým kvalitám, v nichž se bez přičinění vyznáš, a které,  bez potřeby uvědomování následuješ. A silou vlastní této jasnosti, její mocí i ochranou se pohybuješ, volný a jistý ve prospěch lásky.
  • můžeš sledovat, jak započalo anomální formování elektrochemických buněčných a hormonálních procesů – dochází k přímému formátování, upgrade organické hmoty tvého těla na hmotu schopnou mimosmyslové zkušenosti, mimotělního vnímání a schopnost prožívat a uvědomovat si oblast pouhé pozornosti (cítíš se silný, výborně, v nezlomném entusiasmu, rozlišuješ niterná přání druhých, aniž by je sami formulovali, apod.) 

V procitání k lásce působí další a další projevy jsoucna (vědomí, citu) a podvědomí, smysly nerozlišitelné, jejich znalost však k procitnutí zapotřebí není. (“Na počátku byl citem do představy tvému rozumu načrtnut předobraz smysluplnosti spojení s objektem pozornosti, tento předobraz převedlo podvědomí na rovinu očekávaných pocitů, poté rozum nevědomě koncipoval přání uskutečnit tyto představené pocity. Teprve pak ses již sám rozumně a vědomě rozhodl být nástrojem spojení s objektem pozornosti (partnerem), k uskutečnění předobrazu blaženosti pocitů, smysluplnosti spojení.)

Vztah uspořádávaný vědomím bytí, láskou, vytváří záladní orientaci rozumu v oblasti cíle a smyslu života každému člověku, neboť je zakoušen a rozlišován vrcholný stav blaženosti, nezávislý na stavech podmíněných vnějším uspořádáním. Blaženost (plnost) a bezpodmínečnost (volnost) se od tohoto okamžiku stává vrcholnou kvalitou, smyslem a cílem existece každého člověka.

Po představení lásky člověku opět ustupuje vědomé bytí (srdce, cit) do pozadí, ne však rozhodnutím vědomého bytí, nýbrž rozhodnutím rozumu si lásku přivlastnit. Rozhodnutím přestat sloužit interakci, vztahu, nýbrž interakci vztah ovládnout. 

Celé to téma nekonečně přesahuje zde vyjádřené zúžení, v tichu a klidu za oponou nezájmu o pomíjivé rozvíjí jemnost mysli, odevzdané souladu a harmonii. My sami jsme sobě nástrojem, abychom poté, kdy sebe vlastním rozumen poznání naladíme, mohl v plnosti zaznít a vnímat souladné tóny symfonie v jediném orchestru všeho projeveného.